Emilie Strøm – Industriel Design studerende

Boss on the way / Industriel Design studerende

English

IMG_1768_0707

Uviten om fremtiden, tok Emilie Strøm(20) en instinktiv beslutning til å søke seg inn blant annet på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skole for Design (KADK). Takket være sine kreative evner, samt et portefølje uten like, lykkes det henne å komme inn på linjen med industriell design på Designskolen.


 

Tekst: Emma Victoria Hegnar
Foto: Sebastian M. Kvaleng

 

 

En solskinnsdag i November, står Emilie Strøm og venter på oss utenfor Designskolen (KADK) på Holmen i København. Blant alle de andre kreative skolene byen har å by på, ligger KADK vegg i vegg med blant annet Arkitektskolen og Den Danske Filmskolen. Med sitt stilistiske look, står Emilie iført en mønsterrik haremsbukse og noen enda villere fargeprintede Adidas sneaks.

“På opptaksprøven, skulle vi fortelle hva drømmejobben var. Jeg sa blant annet at jeg kunne tenke meg å jobbe som art director hos Adidas, for der syntes jeg det kunne vært fett å jobbe”, forteller hun oss målrettet med et stort smil om munnen.

Hun tenner en røyk, og tar oss videre inn i bygningskomplekset, bestående av en rekke små, gamle hus, som tilsammen danner den kreative skolen. Det hele skulle starte da hun etter videregående i Hellerup, følte en lengsel etter å kunne boltre seg i det kreative.

Hun startet derfor på efterårsholder på Borups Højskole, og etterfølgende et semester på  Nextstep visuell kommunikasjon ved samme skole. “Jeg følte jeg ikke helt passet inn i det miljøet jeg kom fra i Hellerup, og visste i tillegg at jeg ville drive med noe kreativt, så det var utrolig deilig å komme inn på Borups hvor man fikk noen andre innflytelser enn hva man var vant med”, forteller Emilie. Ved å gå på Borups lærte Emilie å sette ting i perspektiv og få troen på seg selv og sine evner .

Med alle valgmulighetene innenfor de kreative yrkene, syntes hun det var vanskelig å velge. “På videregående hadde jeg idrett som hovedfag, så dans var også noe jeg  tenkte på. Jeg fant ut av at jeg bare skulle søke meg inn på flere skoler da jeg gikk på Borups. Jeg søkte meg inn på Arkitektskolen, Designskolen og en grafisk linje på Danmarks medie og journalistik højskole. Uten å helt vite hvorfor, kom jeg faktisk videre til opptaktsprøve på alle skolene.”

IMG_1759_0699

Vi befinner oss i kantinen på filmskolen, designskolen og arkitektskolen, hvor vi har kapret to av langbordene i det lange rommet. På det ene bordet, er det linet ut bilder og illustrasjoner av Emilies verk, fra både Borups, til opptaksprøvelsene og fra Designskolen. På det andre sitter vi samlet rundt Emilie, som ivrig viser og forklarer hennes tidligere designideer. “ Til å søke inn på arkitektskolen fikk vi i oppgave om å skape et rom mellom en person eller to personer. Jeg valgte å ta utgangspunkt i en figur av to hender som skulle skape et rom,” sier hun, og tar frem et bilde av to sammenfollede hender hvor hun har konstruert figuren på fire forskjellige måter.

Emilie kom ikke inn på arkitektskolen. Etter hun selv også skjønte at dette studiet ikke var helt for henne, ble det heller ikke et stort nederlag. Som et endelig forsøk, søkte Emilie seg inn på Designskolen med industriell design som linje. “ Jeg var egentlig rimelig sikker på at jeg ikke skulle komme inn. Eller, det trodde jeg hvertfall ikke. Egentlig planla jeg å dra ut og reise og gjøre litt andre ting, og heller prøve igjen senere hvis jeg ikke kom inn.”  Emilie kom videre på opptaksprøven, og til slutt, over alle forventninger, kom hun inn på studiet på designskolen.

I dag sitter Emilie og jobber på prosjektene sine i et stort, åpent rom, med utkikk over hele byen. Hun viser oss rundt, og forklarer hvordan de forskjellige linjene jobber sammen og forskjellig. Emilie fisker frem en figur som skal forestille et romskip av isopor, samt den samme figuren i modellerings-leire. Engasjert forklarer hun igjen ideen og funksjonen til romskipsmodellen sin. “Dette er da det jeg har drevet med de siste ukene. Jeg syntes det er fett å kunne drive med det jeg elsker, og ha en tanke bak det jeg gjør. Selvfølgelig finner jeg noen ting litt mer spennende enn andre ting til tider,”  forklarer Emilie.

Selv syntes den kreative tyveåringen at skolen har passet henne perfekt, også med tanke på miljøet og menneskene. “ Det er utrolig kult å kunne være i omgivelser hvor alle jobber med noe kreativt. Jeg har også mange andre venner fra de andre studiene. Det skal forresten være en fest her på skolen i kveld hvor alle er velkommene, så det er bare å komme,” smiler Emilie vennlig til oss. Etter mye forvirring, men med en lidenskap for å drive med noe av det hun elsker mest, var designskolen bestemt det riktige for Emilie akkurat nå. Hardtarbeidende og med et øye for design, vil tiden bare vise hvor Emilie en dag ender.

IMG_1742_0681

Faktaboks:

– Hun blir helt rød i hodet når hun drikker, og elsker å dra ut å feste og ha det gøy.

– Hun tok en helt annen retning i studie enn hva hun tenkte på videregående, hvor hun tok naturvitenskap og biologi.

Faktaboks om industriell designlinje på Designskolen:

– Industriell design handler om å formgi og utvikle et produkt som kan masseproduseres.

– Eksempler på ferdigheter en industridesigner burde ha: hensyn til kunden, farge, miljø, brukervennlighet, formål med produktet og materialevalg. (kilde; wikipedia.org)

– Optakelsesfrist til KADK med industriell design er den 15. mars 2016 kl. 12.00, og har studiestart i september 2016.

Leave a comment